Plan tygodniowy
-
Zgodnie z nową podstawą programową, nauczanie programowania ma być prowadzone już od szkoły podstawowej. Jednak mamy wielu nauczycieli, który potrzebują uzupełnienia kompetencji w tej dziedzinie. Niniejszy kurs pozwala te braki uzupełnić.
Aby mieć dostęp do wszystkich lekcji kursu musisz zarejestrować się na platformie, zapisać do kursu i ustawić w swoim profilu (pola dodatkowe) grupę na "programowanie".
Dostęp do pełnego kursu jest obecnie całkowicie otwarty.
Jednak nie jesteśmy w stanie zorganizować zajęć w formie interaktywnej. Polecamy korzystanie z materiałów do samodzielnej nauki.
Osoby zapisane na kurs uzyskują dostęp do wszystkich materiałów.
Regulamin kursu:
1. Uczestniczenie w kursie jest bezpłatne, ale wymaga zapisywania się.
2. Zapisanie się na kurs jest równoznaczne ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych w zakresie niezbędnym dla realizacji kursu.
3. Ślady aktywności uczestników kursu (np. odpowiedzi na pytania) mogą zostać wykorzystane do udoskonalenia kursu - bez konieczności uzyskania dodatkowych zezwoleń.
4. Kurs jest nieodpłatny. Istnieje możliwość uzyskania certyfikatu poświadczającego ukończenie kursu. Koszt uzyskania certyfikatu wynosi 70PLN.-
Nauczanie programowania w szkołach powszechnych.
-
Nauka programowania w szkole - przewodnik dla nauczycieli.
Podstawowy podręcznik do kursu.
-
"Uczymy się programować w Pythonie"
-
Autor: Jerzy Wawro
Wydawca: Galicea
Wydawnictwo verbu.pl
-
Forum
-
-
Na początek mamy zajęcia, które pozwolą na rozwijanie umiejętności przydatnych w programowaniu oraz uzyskanie wiedzy co do istoty programowania.
Na podstawie tych zajęć można zorganizować nawet cztery lekcje dla uczniów (programowanie jako planowanie, informacja cyfrowa, myślenie abstrakcyjne, logika i świat wirtualny). Dlatego mamy cztery opisy tematyki. Po nich są propozycje interakcji z uczniami rozwijającymi daną umiejętność z propozycją podania własnych pomysłów.
Na końcu rozwiązujemy quiz, który pozwoli na weryfikację zrozumienia użytych pojęć.
-
Adres URL
Prezentacja podsumowująca całe wprowadzenie.
Zobacz też tą prezentację z komentarzem autora na stronach youtube:
-
Programowanie to przygotowania dla automatów instrukcji „samodzielnego” działania. Umiejętność programowania różnych urządzeń jest powszechna.
-
Przetwarzanie cyfrowej informacji
-
Uczymy się myśleć abstrakcyjnie.
-
Logika i świat wirtualny
-
Demo (wymagany Flash) na stronie http://logic.ly/demo/ (trzeba wybrać przykład opisany jako „1-Bit Full Adder”) pokazuje implementację sumatora.
Liczy on sumy wyłączne (XOR) z sygnałów podanych na wejściu. Suma wyłączna (A XOR B) czyli inaczej „albo albo” daje na wynik prawdę, gdy prawda jest na wejściu A albo na wyjściu B, ale nie na obu.
Zmieniając przyciski A i B możemy obserwować co dzieje się na wyjściu – czy pali się lampka Sum.
-
Test (Quiz)
Stan, ustawienia, automatyzm
-
-
Lekcja jest poświęcona wyrażeniom arytmetycznym w programowaniu.
Wyrażenia takie znamy ze szkolnej matematyki (dla uproszczenia ograniczmy się tutaj do dodawania).
Porównując użycie wyrażeń w kalkulatorze, arkuszu kalkulacyjnym i języku programowania, powinno się zwrócić uwagę na użycie symboli (zmiennych).
W kalkulatorze nie ma takiej potrzeby. nawet jeśli zapamiętuje się wyniki pośrednie, to w wyrażeniu są one przepisywane wprost, a nie zastępowane symbolem (na przykład M – od „memory”). W arkuszu kalkulacyjnym mamy symbole oznaczające komórki (A1, A2, B1,….).
Komórki pamięci pełnią rolę zmiennych (a ich nazwy to identyfikatory zmiennych).
W języku programowania można używać dowolnych symboli aby utworzyć zmienną. Na przykład A1=1 tworzy w Pythonie zmienną A1.
-
Strona
Arkusz kalkulacyjny i kalkulator
-
Adres URL
Prezentacja treści lekcji. Dostępna także na stronie Youtube:
-
-
Jednym z najprostszych języków programowania jest wizualny język użyty do tworzenia „grafiki żółwia”. Wyobraźmy sobie żółwia z przywiązanym pisakiem (pen). Chodząc po planszy może on rysować różne wzory.
Do tworzenia takiej grafiki może nam posłużyć program: http://otwartaedukacja.pl/programowanie/turtle/
W trakcie kolejnej lekcji nie tylko poznajemy to oprogramowanie, ale też podstawowe struktury programów. One się nie zmieniają – niezależnie od języka programowania.
-
Strona
-
Adres URL- na youtube.com
-
-
-
Strona
Programowanie przy użyciu bloczków, jakie widzieliśmy przy okazji zabawy z żółwiem znalazło bardzo wiele zastosowań. Jednym z nich jest projekt Scratch, który zyskał wielką popularność w edukacji.
Co do zasady nie ma wielkiej różnicy między światem żółwia jaki został opisany w poprzedniej lekcji, a środowiskiem Scratch. Istnieje też wiele bardzo dobrych materiałów do nauki Scratcha.
Poniżej podajemy linki do wybranych lekcji.
-
-
-
Strona
W czasie jednej lekcji nie poznamy całego języka. Jednak możemy zdobyć wiedzę pozwalającą na rozpoczęcie samodzielnego programowania w języku Python. Język poznajemy przy okazji (także w dalszych częściach kursu).
-
Adres URL
-
Adres URL
-
-
-
Strona
- Co to jest algorytm?
- Implementacja algorytmów: od schematu blokowego do programu.
- Jak dobierać przykłady do nauczania.
- Co to jest algorytm?
-
Wyjaśnienie czym jest program i algorytm na przykładzie.
-
Adres URL
-
-
-
Strona
W abstrakcyjnym świecie opisywanym przez programistę dane (wartości przyjmowane przez zmienne) są różnych typów i tworzą różne struktury.
Jeśli traktujemy te dane jako obiekty matematyczne, możemy w ich przetwarzaniu korzystać z teoretycznego wsparcia matematyki. -
Adres URL
-
Na youtube.com:
-
Przykład praktyczny pokazujący połączenie informatyki i matematyki oraz zastosowanie typów danych. Zwróć uwagę na znaczenie operatorów - zależnie od typów (na przykład + dla łańcuchów znaków).
-
-
-
Strona
-
Lekcja
-
-
-
Strona
Ta część kursu ma nieco odmienny charakter. Opisane środowiska programowania można poznać jedynie samodzielnie ich używając co najmniej przez kilka tygodni. Dlatego ich prezentację należy traktować jako zachętę do samodzielnych działań.
-
Adres URL
-
Adres URL
-
-
-
Użycie repozytorium kodu / źródeł git w projekcie.
Opis pod Windows. Dla Linux'a polecana dokumentacja: https://git-scm.com/book/pl/v1/Pierwsze-kroki-Podstawy-Git
-
Adres URL
-
Na przykładzie projektu Bryk uczymy się uruchamiać projekty otwarte.
-
Adres URL
Można zainstalować na swoim komputerze lub serwerze szkolnym