Plan tygodniowy

  • O kursie. Materiały pomocnicze.

    Zgodnie z nową podstawą programową, nauczanie programowania ma być prowadzone już od szkoły podstawowej. Jednak mamy wielu nauczycieli, który potrzebują uzupełnienia kompetencji w tej dziedzinie. Niniejszy kurs pozwala te braki uzupełnić.

    Aby mieć dostęp do wszystkich lekcji kursu musisz zarejestrować się na platformie, zapisać do kursu i ustawić w swoim profilu (pola dodatkowe) grupę na "programowanie".

    Dostęp do pełnego kursu jest obecnie całkowicie otwarty.

    Jednak nie jesteśmy w stanie zorganizować zajęć w formie interaktywnej. Polecamy korzystanie z materiałów do samodzielnej nauki.

    Osoby zapisane na kurs uzyskują dostęp do wszystkich materiałów.

      Regulamin kursu:

      1. Uczestniczenie w kursie jest bezpłatne, ale wymaga zapisywania się.
      2. Zapisanie się na kurs jest równoznaczne ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych w zakresie niezbędnym dla realizacji kursu.
      3. Ślady aktywności uczestników kursu (np. odpowiedzi na pytania) mogą zostać wykorzystane do udoskonalenia kursu - bez konieczności uzyskania dodatkowych zezwoleń.
      4. Kurs jest nieodpłatny. Istnieje możliwość uzyskania certyfikatu poświadczającego ukończenie kursu. Koszt uzyskania certyfikatu wynosi 70PLN.

    • Wprowadzenie do programowania

      Na początek mamy zajęcia, które pozwolą na rozwijanie umiejętności przydatnych w programowaniu oraz uzyskanie wiedzy co do istoty programowania.

      Na podstawie tych zajęć można zorganizować nawet cztery lekcje dla uczniów (programowanie jako planowanie, informacja cyfrowa, myślenie abstrakcyjne, logika i świat wirtualny). Dlatego mamy cztery opisy tematyki. Po nich są propozycje interakcji z uczniami rozwijającymi daną umiejętność z propozycją podania własnych pomysłów. 

      Na końcu rozwiązujemy quiz, który pozwoli na weryfikację zrozumienia użytych pojęć.



    • Zmienne i wyrażenia arytmetyczne

      Lekcja jest poświęcona wyrażeniom arytmetycznym w programowaniu.

      Wyrażenia takie znamy ze szkolnej matematyki (dla uproszczenia ograniczmy się tutaj do dodawania).

      Porównując użycie wyrażeń w kalkulatorze, arkuszu kalkulacyjnym i języku programowania, powinno się zwrócić uwagę na użycie symboli (zmiennych).

      W kalkulatorze nie ma takiej potrzeby. nawet jeśli zapamiętuje się wyniki pośrednie, to w wyrażeniu są one przepisywane wprost, a nie zastępowane symbolem (na przykład M – od „memory”). W arkuszu kalkulacyjnym mamy symbole oznaczające komórki (A1, A2, B1,….).

      Komórki pamięci pełnią rolę zmiennych (a ich nazwy to identyfikatory zmiennych).

      W języku programowania można używać dowolnych symboli aby utworzyć zmienną. Na przykład A1=1 tworzy w Pythonie zmienną A1.




    • Działania sekwencyjne i grafika żółwia

      Jednym z najprostszych języków programowania jest wizualny język użyty do tworzenia „grafiki żółwia”. Wyobraźmy sobie żółwia z przywiązanym pisakiem (pen). Chodząc po planszy może on rysować różne wzory.

      Do tworzenia takiej grafiki może nam posłużyć program: http://otwartaedukacja.pl/programowanie/turtle/

      W trakcie kolejnej lekcji nie tylko poznajemy to oprogramowanie, ale też podstawowe struktury programów. One się nie zmieniają – niezależnie od języka programowania.


    • Scratch

    • Wstęp do programowania w Pythonie

    • Algorytm a program

    • Typy i struktury danych

      • W abstrakcyjnym świecie opisywanym przez programistę dane (wartości przyjmowane przez zmienne) są różnych typów i tworzą różne struktury.

        Jeśli traktujemy te dane jako obiekty matematyczne, możemy w ich przetwarzaniu korzystać z teoretycznego wsparcia matematyki.

      • Na youtube.com:

         

         

      • Przykład praktyczny pokazujący połączenie informatyki i matematyki oraz zastosowanie typów danych. Zwróć uwagę na znaczenie operatorów - zależnie od typów (na przykład + dla łańcuchów znaków).

    • Bazy danych

    • Wybrane środowiska programowania

      • Ta część kursu ma nieco odmienny charakter. Opisane środowiska programowania można poznać jedynie samodzielnie ich używając co najmniej przez kilka tygodni.  Dlatego ich prezentację należy traktować jako zachętę do samodzielnych działań. 

      •  

         

    • Kształcenie przez udział w projektach