Cele lekcji:
Ważne pojęcia: komórka pamięci, zmienna, użytkownik, interfejs, wyrażenie, obliczenia, arkusz kalkulacyjny, kalkulator, język programowania.
Wyrażenie arytmetyczne jako obliczenia z użyciem liczb i zmiennych.
Zmienna jako komórka pamięci komputera.
Definiowanie stanu komórek pamięci jako wyrażenia arytmetyczne wiążące komórkę z innymi komórkami.
Wyrażenia arytmetyczne jako element języków programowania.
To co najważniejsze:
Dwa podstawowe programy komputerowe to kalkulator i arkusz kalkulacyjny. Ideą arkusza jest wyliczanie wartości wpisanych w poszczególnych kratkach arkusza na podstawie zawartości innych kratek. Kratki są numerowane – wiersze cyframi a kolumny literami. A1 to komórka w lewym górnym rogu.
Wyrażenia arytmetyczne mogą być zapisywane w komórkach arkusza kalkulacyjnego – po znaku ‘=’ (na przykład =4+5).
Zamiast liczb możemy wskazywać inne pola. Wpisujemy = a później klikamy w pole z którego należy pobrać wartość. Przykład wyrażenia:=A1+4
Wyrażenia arytmetyczne występujące w powyższych programach są podstawowym elementem wszystkich języków programowania.
W arkuszach kalkulacyjnych dostęp do komórek pamięci jest poprzez numer (A1, B2, C1 etc…). W innych programach rezerwujemy pamięć poprzez nadanie fragmentom pamięci nazwy. Tak tworzy się zmienne. Na przykład wyrażenie: a=7 w języku Python tworzy zmienną a i nadaje jej wartość 7.
Podręcznik:
https://galicea.gitbooks.io/nauka-programowania/content/chapter1.html
Rozdział "Systemy obliczeniowe"
Prosty przykład pokazujący definiowanie powiązań przy pomocy kolorów zawiera program: http://otwartaedukacja.pl/programowanie/kss/
Prosty przykład kalkulatora znajdziesz na stronie: http://otwartaedukacja.pl/programowanie/calculator/
Python jako kalkulator:
http://python.otwartaedukacja.pl/
Podręcznik "Uczymy się programować w Pythonie" (rozdział "Python jako kalkulator").