Wielkie korporacje mają prawie nieograniczony dostęp do kapitału. Przejmują zasoby i rynki. Wydaje się, że w tej sytuacji coraz mniej miejsca pozostaje na tradycyjną przedsiębiorczość. Jeśli jednak aktywny człowiek spisałby wszystkie czynności jakie robi w życiu i wydzielił te w których występuje jako producent/konsument uzależniony od korporacji – okazałoby się, że poziom tego uzależnienia nadal nie jest duży. Na dodatek ciągle pojawiają się nowe idee pozwalające na rozwój przedsiębiorczości bez konkurowania z potęgami. Współczesny przedsiębiorca myślący o perspektywicznym rozwoju nie może ograniczać się do poszukiwania dla siebie „luki rynkowej”, ale przede wszystkim powinien wypracować odpowiedni dla siebie „model ekonomiczny”. Model ten powinien między innymi definiować miejsce przedsiębiorstwa w społeczeństwie. Aby móc w pełni świadomie dokonywać wyborów w tym zakresie, powinniśmy rozumieć pojęcia takie jak wartość wspólna (ang. shared value), ekonomia współdzielenia (ang. sharing economy), waluta alternatywna, ekonomia solidarności, społeczeństwo sieci, czy demokracja przemysłowa…..


Współczesny kryzys wymaga od nas, aby na drodze interdyscyplinarnych poszukiwań, znaleźć rozwiązania optymalne dla godnego społeczeństwa. Celem niniejszego kursu jest zarysowanie punktu wyjścia. Prezentacja trendów rozwoju i dostępnych możliwości organizacyjnych, technicznych i ideowych.

(C) Galicea 2014-2018